تحلیلگر می گوید ، هدف قرار دادن TikTok و سایر شرکت های فنی نشان می دهد که چین نیرویی است که باید با آن حساب شود.

مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه ، اخیراً گفته است که واشنگتن در نظر دارد ممنوعیت شرکت را منع کند.

ابیشور پراکاش یک آینده نگر ژئوپلیتیک در مرکز نوآوری آینده (CIF) ، یک شرکت مشاوره استراتژی در تورنتو ، با محوریت آینده تجارت و ژئوپلیتیک است. آخرین کتاب وی با عنوان “عصر روبات های قاتل” ، خطرات مرتبط با جوامع واگذاری قدرت به الگوریتم ها و ماشین ها را بررسی می کند. آقای پراكاش توضیح می دهد اسپوتنیک چرا او فکر می کند که ممنوعیت احتمالی ایالات متحده از یک شرکت وابسته به چین دیگر بخشی از تلاش گسترده ایالات متحده برای مهار چین است و ممکن است به طور متناقض ، دومین اقتصاد بزرگ جهان را حتی بیشتر تقویت کند.

Sputnik: چگونه به جدیدترین اعلامیه مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده مبنی بر اینکه ممکن است به دنبال مسدود کردن TikTok باشد پاسخ می دهید؟

ابیشور پراکاش: تعجب آور نیست موفقیت سریع و جهانی TikTok آن را به یک هدف تبدیل کرده است. واشنگتن نگران جمع آوری داده ها و پیامدهای امنیت ملی است.

اما ، سه نکته اساسی در اینجا وجود دارد که باید آنها را نیز بیان کرد.

اول این که این ممنوعیت ارتباط زیادی با اپتیک و ارسال پیام به چین دارد. نه ایالات متحده و نه چین وابسته به TikTok نیستند. بعلاوه ، برای کسب و کار ، بازارهای اصلی که می خواهد بر آن مسلط شود ، ممکن است بازارهایی در آفریقا و آسیا باشد.

دوم ، بزرگترین شرکتهای فناوری چین – Huawei ، Bytedance ، Tencent ، Alibaba – همگی تحت محاصره هستند ، از ایالات متحده گرفته تا انگلستان تا هند. تاکنون ، چین زبان کمی دارد. اما اکنون که بیشتر شرکتهای آن در معرض خطر قرار گرفته اند ، پکن پاسخ خواهد داد.

سوم ، ممنوعیت های فناوری نشانه ای از ملی گرایی فنی است. آنها دولتهایی هستند که اولویت ها ، در حوزه فناوری ، منافع و چشم انداز سیاسی خود را قرار می دهند. و با انجام این کار ، آنها به شرکت های محلی فرصت می دهند.

Sputnik: فکر می کنید نام بازی ایالات متحده در اینجا باشد ، در مقابل شرکت هایی مانند TikTok؟

ابیشور پراکاش: جهان وارد دوره ای شده است که من آن را “ژئوپلیتیک بعدی” می نامم. اکنون ، فناوری ژئوپلیتیک را هدایت می کند. ایالات متحده و چین هم این را می دانند. برای ایالات متحده ، بزرگترین چالشی که با آن روبروست ، افزایش تکنولوژی چینی است. این بزرگترین چالش برای قدرت ژئوپلیتیک آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم است.

به استثنای ، ایالات متحده ممکن است فکر کند که با ممنوعیت TikTok یا قطع صادرات نیمه هادی به هواوی ، “افزایش فناوری” چین را متوقف کرده است. در حقیقت ، این فقط ظهور ظهور چین را به عنوان یک ابرقدرت جهانی فناوری در مناطقی مانند هوش مصنوعی (AI) و رباتیک تسریع می کند.

ممنوعیت ممکن است رشد کوتاه مدت چین را در کوتاه مدت کند کند. اما در دراز مدت ، آنها چین را بسیار مستقل تر می کنند. و هنگامی که چین اکوسیستم فناوری خانگی خود ، از تراشه گرفته تا سرورها تا نرم افزار را ساخته است ، رفتار پکن در قبال ایالات متحده اساساً تغییر خواهد کرد. سیاست خارجی آمریکا در آن زمان چگونه خواهد بود؟

Sputnik: آیا سازمانی می تواند برای ترساندن ترس از واشنگتن مبنی بر اینکه به نوعی فعالیت می کند یا ممکن است جاسوسی را به نمایندگی از دولت چین انجام دهد ، انجام دهد؟

ابیشور پراکاش: با پیشروی ، هر رهبر فناوری نیز باید استاد Geopolitics Next باشد. در غیر این صورت بنگاههای فناوری به صورت هفتگی مختل می شوند. مدل های تجاری خرد می شوند. چشم انداز خرد خواهد شد.

این بدان معناست که بنگاه هایی مانند TikTok (و بایدها و نبایدها) باید متفاوت شروع به تجارت کنند. آنها به جای دیدن مشاغل به عنوان “شرکت به کشور” (یعنی ورود TikTok به ایالات متحده) ، آنها باید شروع به مشاهده مشاغل به عنوان “کشور به شرکت” کنند (یعنی چگونه ایالات متحده TikTok را مشاهده می کند). اگر این تبدیل به مانترا راهنمایی شود ، حرکات متفاوت خواهد بود.

تا آنجا که TikTok می تواند انجام دهد ، بیشتر درمورد آنچه باید انجام می داد است. اگر شرکتی نمی خواهد ممنوع الخروج شود ، مجبور است خود را در جامعه به گونه‌ای وارد کند که ممنوعیت بعدی را غیرممکن کند.

به عنوان مثال ، در حال حاضر ، ردیابی مخاطب چیز بزرگی است. و ، جوانان به طور فزاینده ای در مرکز موارد جدید COVID-19 قرار دارند. TikTok بیشتر توسط جوانان استفاده می شود. چرا Bytedance یک مؤلفه ردیابی مخاطب را در داخل TikTok ایجاد نکرد؟ آیا اگر میلیون ها آمریکایی به دلیل ردیابی تماس با استفاده از آن به ایالات متحده ، TikTok را ممنوع می کردند ، (آیا این امر به کند شدن شیوع ویروس کمک می کند)؟ این نمونه ای از نوع هوشمندی های ژئوپلیتیکی است که رهبران فناوری باید داشته باشند.

همچنین ، رهبران زرنگ و دانا در چین ، TikTok را به عنوان درسی در زمینه تجارت و ژئوپلیتیک قرن بیست و یکم مشاهده می کنند. درس های زیادی وجود دارد. نسل بعدی بنگاههای فناوری چینی بسیار متناسب تر از نظر ژئوپلیتیکی خواهد بود.

Sputnik: آیا نگرانی های TikTok نتوانسته است محتوای سانسورگرایی را سانسور کنند ، یا این واقعاً در مورد پاشیدن یک سازمان وابسته به چین است؟

ابیشور پراکاش: این یک نگرانی واقعی نه فقط برای TikTok بلکه برای هر شرکت رسانه اجتماعی است. هرگونه تعصب نسبت به جنسیت یا مذهب یا رنگ پوست ، سن یا وضعیت اقتصادی اقتصادی برداشته شود. البته ، برای TikTok ، نگرانی های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، آیا مردم آمریکا می توانند در مورد استقلال تایوانی در یک برنامه رسانه های اجتماعی چینی صحبت کنند؟

همچنین یک طرف تلنگر سکه وجود دارد. از آنجا که بسیاری از سیستم عامل های فناوری به عنوان تعصب به نظر می رسند ، TikTok می تواند خود را به عنوان راهی برای مردم ایالات متحده در اختیار قرار دهد تا آزادانه افکار خود را به اشتراک بگذارند. این امر می تواند به ایجاد معابر با جمعیت و سیاستمداران آمریكا كمك كند.

Sputnik: چگونه چنین است؟

ابیشور پراکاش: در حال حاضر بسیاری از سیستم عامل های اجتماعی در معرض تعصب هستند. TikTok شماره “حلقه بازخورد” خود را دارد. در حالی که دیگران به دلیل محتوای سیاسی که حذف می کنند با مشکل روبرو هستند. این امر باعث ایجاد نگرانی زیادی در شرایطی می شود که افراد می توانند بدون اینکه احساس کنند رنگ پوست یا چشم انداز سیاسی ممکن است علیه آنها عمل کند ، نظرات خود را به اشتراک بگذارند. این می تواند منطقه ای باشد که TikTok می توانست رهبری را در آن نشان دهد.

این می تواند یک سکویی باشد که الگوریتم ها به طور مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند تا تعصب را از بین ببرند و جایی که افراد با همه زمینه ها می توانند بدون ترس از سانسور ، افکار خود را به اشتراک بگذارند (بدیهی است در پارامترهای خاصی). اگر TikTok این کار را می کرد ، در بازارهایی مانند ایالات متحده ، می توانست با سیاستمداران و مردم جاده های داخلی ایجاد کند. شاید TikTok به عنوان حمایت از گفتار آزاد دیده شود.

Sputnik: آیا شما نگران این نیستید که اگر شرکت های رسانه های اجتماعی داور آنچه هستند و توهین آمیز نیستند ، به سادگی سانسور می کنند زیرا غیرقانونی هستند؟

اخبار مرتبط  اکونومیست هشدار می دهد ، بیل گیتس و "جنگ علیه پول" تهدیدی برای آزادی ما است

ابیشور پراکاش: کاملا. این یک قدرت فوق العاده ای است که این شرکت ها به ارث می برند. بدون نظارت مناسب این قدرت می تواند به آینده خطرناک منجر شود. نحوه برطرف کردن این یک منطقه خاکستری است. در یک سطح ، نظارت دولتی وجود دارد. اما ، این ممکن است باعث تعصب سیاسی شود. و ممکن است مردم این سؤال را مطرح کنند که دولت برای تصمیم گیری در باره آنچه که شرکت های رسانه های اجتماعی می توانند یا نمی توانند سانسور کنند تصمیم می گیرند. در یک سطح دیگر ، الگوریتم ها می توانند محتوای را تصاحب و حذف کنند (این قبلاً تا حدی اتفاق می افتد). اما ، مانند انسان ، الگوریتم ها می توانند تعصب نشان دهند. و ، سپس این استدلال وجود دارد كه باید سانسور صفر وجود داشته باشد ، مگر آنكه این مواد بسیار مضر و صریح باشند (یعنی سخن از نفرت یا جرایم).

این موقعیت دشواری است که جامعه در آن قرار دارد. اما اگر شرکت های رسانه های اجتماعی از اقدام در این جبهه امتناع ورزند ، آنگاه افرادی که احساس می کنند صدای آنها مجاز نیست یا شنیده می شود ممکن است به سکوهای مختلف منتقل شوند. این حتی جامعه را بیشتر تقسیم می کند. این بدان معناست که همه ما نظرات خود را در حباب جدا شده به اشتراک می گذاریم. بحث و گفتگو نخواهد بود. دگما حكم خواهد كرد. و ، این می تواند “ذهنیت قبیله ای” را که به نظر می رسد به سمت آن حرکت می کنیم ، تسریع کند ، جایی که همه ما عقب تر و عمیق تر در عقاید سیاسی و اجتماعی خود هستیم که چه کسی درست است و چه کسی اشتباه است.

Sputnik: اگر فکر می کنید شهروندان آمریکایی در صورت ممنوعیت TikTok تحت تأثیر قرار می گیرند ، چگونه فکر می کنید؟

ابیشور پراکاش: البته Gen-Z وجود دارد که به شدت از TikTok استفاده می کند ، به همراه “مشهورهای جدید TikTok”. این افراد ممکن است از یک ممنوعیت انتقاد کنند. اما ، اکثر شهروندان ایالات متحده تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.

اما ، این بخشی از یک واقعیت بزرگتر است. فناوری چینی به همان روشی که فن آوری آمریکایی برای چین اساسی باشد ، برای ایالات متحده اساسی نیست. ایالات متحده می تواند TikTok را بدون اینکه چشم به هم بزند ، ممنوع کند ، اما چین نمی تواند شرکت های فن آوری ایالات متحده را بدون فکر کردن به همه چیز ممنوع کند. در کوتاه مدت ، این ممکن است باعث شود که شرکت های آینده چینی ، مانند TikTok ، استراتژی جهانی ایجاد کنند که ایالات متحده برای آنها مهمترین بازار نیست. یا شرکتهای فنی چینی ممکن است در صورت فعالیت در بازار ایالات متحده ، نظارت دقیق از سوی مقامات آمریکایی را بپذیرند (حتی آماده شوند).

Sputnik: آیا ممکن است ایالات متحده استدلال مشابهی را با استفاده دولت چین برای توجیه ممنوعیت توئیتر و فیس بوک در سال 2009 (مثلاً قیام های بودجه دخالت های خارجی توسط اویغورس در سین کیانگ) داشته باشد؟

ابیشور پراکاش: مطمئن. این ممکن است بخشی از محاسبه باشد.

اما دلیل عمیق تر و برجسته تر این است که ظهور بنگاه های فناوری چینی مانند TikTok قدرت ایالات متحده را از قاره آمریکا تا آفریقا تا آسیا به چالش می کشد. و اکنون ، بیش از هر زمان دیگر ، آمریكا آمریكا برای انجام اقدامات ، حتی اگر این همه ممنوعیت یا محدود كردن صادرات هوش مصنوعی یا اقدام به سوی دانشجویان STEM باشد ، آماده است.

چه اتفاقی می افتد فردا اگر Alibaba شروع به ارائه محاسبات ابری در ایالات متحده کند؟ یا اگر Tencent به Spotify بخرد و شروع به تقویت کاتالوگ موسیقی و پادکست های خود کند ، به روشی خاص؟ ممنوعیت TikTok بخشی از یک بازی شطرنج جدید و جدید است که ملل مانند ایالات متحده ، انگلیس ، چین ، هند ، روسیه و ژاپن با یکدیگر بازی می کنند. اما هیچ کس نمی داند که حرکت “مأمور چک” چیست.

Sputnik: شانس اینکه انگلستان به این هدفگذاری اخیر ایالات متحده از یک شرکت با منشا در چین جذب شود ، فکر می کنید آنها مطابق آنچه با هواوی انجام داده اند از این خواستگاری پیروی کنند؟

ابیشور پراکاش: دولت انگلیس انواع و اقسام اقدامات را انجام می دهد. در حال حاضر ، بریتانیا در حال پیشبرد “D10” است ، ائتلافی از 10 دموکراسی را برای ایجاد قوانین و هنجارهای جهانی برای 5G – یک چالش مستقیم برای شرکت های چینی مانند هواوی و ZTE.

تا آنجا که به TikTok می رود ، ممکن است که ایالات متحده بتواند با پنج چشم کار کند تا یک ممنوعیت پتو برای برنامه ایجاد کند. اما ، این همچنین آزمایش چگونگی ژئوپلیتیک متفاوت پس از Covid-19 خواهد بود.

سالهاست که انگلستان تلاش می کند تا خود را به عنوان دروازه چین به اروپا راه اندازی کند. اگر انگلیس به دنبال هواوی و TikTok باشد ، دیگر ممکن است این هدف نباشد. اما اگر انگلیس هنوز بخواهد دروازه چین به اروپا باشد ، ممکن است نکته‌ای وجود داشته باشد که لندن از هدف قرار دادن فناوری چینی خودداری کند. این به خودی خود موجبات شوک ژئوپلیتیکی خود را ایجاد خواهد کرد. این بدان معنی است که فناوری چینی اکنون “رابطه ویژه” را تهدید می کند.

در پایان ، این حماسه با TikTok و سایر شرکتهای بزرگ فناوری چینی نشانه این است که چین دیگر یک قدرت در حال توسعه یا نوظهور نیست. ظهور کرده و حضور قدرتمند و جهانی دارد. در حالی که ممکن است سیاستگذاران و رهبران چین از فشار جهانی فن آوری چینی احساس فشار و تهدید کنند ، روش دیگری برای بررسی امور وجود دارد. هر آنچه اتفاق می افتد با فن آوری چینی است ، برای پکن ، اعتبار است که به نیرویی تبدیل شود که باید با آن حساب شود.

نظرات و نظرات بیان شده در مقاله لزوماً منعکس کننده نظرات Sputnik نیست.